Iceland 2021

25 december 2021 - Reykjavík, IJsland

Perfecte reisroute voor 8 dagen en tips:

dag 1: aankomst om 11.00 uur op het vliegveld Keflavik. Direct konden we de auto ophalen bij avia, budget*. Op 5 kilometer van het vliegveld heb je een subway en een supermarkt*. Aangezien we 2 nachten sliepen in een cottage hebben we daar avondeten en ontbijt gekocht. Onderweg naar onze cottage kwamen we langs Thingvellir( Een van de drie attracties van de Golden Circle). De hele wandelroute duurt ongeveer 1,5 uur. Auto parkeren kost 700 ISK. ( €4,75). Aangezien het al donker werd (in december rond 15.30 uur) besloten we om naar onze cottage* te gaan.

* Aangezien het winter is, hebben we een Dacia Duster gehuurd (4WD) via sunnycars. Duur, maar fijn omdat het weer in Ijsland snel kan veranderen.
* Bonus is de goedkoopste supermarkt van IJsland, ga hier dus je boodschappen doen!
*Wij sliepen de eerste twee nachten op een perfecte locatie in de Golden circle. Austurey cottage, dichtbij Laugervatn. €120 per nacht. Klein, knus en romantisch met een eigen keukentje.

dag 2: Prachtig uitzicht vanuit onze cottage. Helaas wordt het wel pas licht rond 10.00 uur, dus we konden rustig in ons huisje ontbijten. Na het ontbijt reden we naar de twee andere attracties van de golden circle. Te beginnen met Geysir/ strokkur.* De geizers! Mooi om gezien te hebben, verder niet heel speciaal. (Uiteraard moet je dit wel gezien hebben). Een aantal kilometers verder ligt het mooie gullfoss. In eerste instantie was het bij ons erg mistig en zag je niet veel van de gigantische waterval. Na één uur lunchen bij het restaurant bij Gullfoss* klaarde de lucht op en zijn we nogmaals gaan kijken naar de waterval. Prachtig! Door naar de volgende stop: Kerio, de crater! Entree is 400 ISK (€2,70). Zeker als het zonnig is, dan is de crater erg mooi! Je bent hier zo'n 20 minuten. In de avond zijn we gaan uiteten bij Mika. Prima restaurant! Biertje kostte ongeveer €6,- voor 0.3L en een 10 inch pizza ongeveer 14,-

*De geiser is actief en om de 6/7 minuten spuit de geiser water omhoog. Je bent hier zo'n 15/20 minuten.
* In de zomer kun je hier ook een wandeling maken. Het weer in Ijsland verandert snel. Ga dan ook niet meteen weg als het mistig is, maar wacht even.

dag 3: Vertrek naar Vik, zonder tussenstops zou je hier 2 uur over doen. Uiteraard pak je onderweg alle attracties mee. Eerste stop was de Seljalandsfoss*. Een waterval waar je achterlangs kunt lopen. De tweede stop was Skogafoss waterfall*.
Vervolgens zijn we verder gereden naar Dyrhólaey. De laatste 500 meter is erg steil en ben je blij dat je een 4WD hebt!
Vanaf deze stop is het nog maar 20 minuten rijden naar Vik. Een klein dorpje met hotels, restaurants en tankstations*. Maak ook een foto bij het leuke witte kerkje in Vik! (iets verder omhoog rijden voor de perfecte foto met uitzicht). Op twee minuten rijden lag ons hotel 'hotel Kria'*.

* bij wintersweer kan het pad bij de Seljalandsfoss waterval achterlangs gesloten zijn. Maar alsnog is stoppen de moeite waard, het ligt heel dichtbij de ringweg.

* Ook de skógafoss waterval ligt dichtbij de ringweg. Bij deze waterval kun je middels een trap omhoog lopen.

* Hotel Kria! Erg mooi hotel, €151,- per nacht inclusief lekker ontbijt met mooi berg uitzicht! 's Avonds ook daar heerlijk gegeten! ( Wel prijzig). Gin Tonic/ Aperol Spritz was €14,-, hoofdgerecht €28,-. Wel gratis water en brood vooraf! :) Zeker een aanrader!

*Tankstation Orkan is het goedkoopst.

dag 4: We rijden door naar Hali, waardoor je weer langs prachtige natuurverschijnselen komt.
Deze dag scheen de zon (rond 11.30 kwam de zon pas op). De route was prachtig! Op ongeveer 50 minuten rijden van Vik ligt de Fjaorárgljufur canyon*. Nadat je de auto hebt geparkeerd is het ongeveer 1 KM lopen naar de kloof en waterval. Wauw wauw wauw! Door naar Jökulsárlón Glacier Lagoon*. Dit is ongeveer 1 uur en 40 minuten rijden. Door de korte dagen (20 dec) kwamen we net voor zonsondergang aan bij Jökulsárlón Glacier Lagoon. Mooi, mooi! Daar tegenover ligt Diamond Beach*. Op 20 minuten afstand ligt Hali, daar slapen wij bij een guesthouse met gedeelde keuken en badkamer. Prima en goedkoper dan een hotel. (€90,-).

* probeer de Fjaorárgljufur canyon voordat de zon hoog staat te bezoeken of in de middag/ namiddag. Anders maak je fotos tegen de zon in en dat is jammer.

* bezoek de Jökulsárlón Glacier Lagoon met zonsondergang.  Prachtig!

* je kunt Diamond beach op twee punten bekijken. Voor en na de brug. Als je tijd hebt, stop even bij ze allebei!

dag 5: Deze dag rijden we terug, maar uiteraard maken we weer een flinke tussenstop. Na 50 minuten rijden komen we om 10.15 uur aan in Skaftafell. Het verzamelpunt voor de Glacier hike tour*! Stijgijzers aan, helm op, ijspik mee en we vertrokken met een klein groepje en de gids naar de Gletsjer Vatnajokull. Na een flinke en leuke tocht kwamen we om 15.30 uur weer terug bij de auto en waren we blij dat we maar één uur hoefden te rijden naar Hotel Klaustur in Kirkjubæjarklaustur. Het was tijd om het warme water in de buitenlucht in te springen! (ligt op 300 meter afstand van het hotel). Na een uurtje relaxen, nog heerlijk gegeten bij hotel Klaustur*.

*wij kozen voor de extra lange tour van 5 uur in een klein gezelschap. Deze was €107,-. Prijzig, maar zeker de moeite waard. Je gaat bij deze tour hoger de gletsjer op. Je hebt ook nog andere en korte tours, deze zijn goedkoper. Wij hebben geboekt bij Troll.is.

*Hotel Klaustur ligt op een perfecte locatie als tussenstop na een pittige glacier hike tour. Aanrader!

dag 6: Vanaf het hotel is het nog 3,5 uur rijden tot Reykjavik. We besloten om nog even te stoppen bij Hálsanefshellir Cave en daarna direct door te rijden naar hotel Eyja guldsmeden in Reykjavik. Nog even door de stad gestruind en souvenirs geshopt. De Aurora app gaf aan dat er in de avond 14% kans was om het noorderlicht te zien. Reden om te gaan kijken dus. Wij besloten om geen tour te boeken maar zelf de auto te pakken naar een donkere plek waar je het noorderlicht* goed zou kunnen zien. En ja, wij mogen het noorderlicht afvinken van ons checklist!

* Wij reden naar Kleifervatn. Een donkere plek aan het meer waar meerdere auto's en tourbusjes stonden. Scheelt weer €40,-/50,- per persoon.

dag 7: laatste dag in Reykjavik en Ijsland. Tot rust gekomen in de blue lagoon wat op 45 minuten afstand ligt van Reykjavik Centrum. Het ticket* was inclusief een gezichtsmasker, drankje en handdoek.
Na een relaxte middag weer terug naar Reykjavik, waar ons laatste diner in Ijsland op ons stond te wachten.

* Koop je tickets voor blue Lagoon vooraf. Hoe eerder je de tickets boekt, hoe goedkoper. Wij zagen de tickets voor €44,- per persoon, maar 2 weken later helaas pas geboekt voor €60,- per persoon. Vergeet je slippers en badjas niet.

dag 8: time to go back for Christmas. De vlucht duurde ongeveer 3 uur naar Schiphol. Met de NH shuttlebus, (die elke 10 minuten klaarstaat) terug naar de auto en kerst vieren!

Verdere tips:
*in de winter in Ijsland kan het glad zijn, neem daarom spikes voor onder je schoenen mee.
* Pinnen kan overal, cash is niet nodig.
* water kun je gewoon drinken uit de kraan. Flesjes water kopen hoeft dus niet.
*Download een aurora app. Van september tot april kan het zijn dat je het noorderlicht ziet!
* Ijsland is een van de duurste landen ter wereld.  Kosten:
0,3 l bier: 800/1000 ISK
Aperol Spritz, Gin tonic: 1800/2100 ISK
Wijn:
Koffie: 400/600 ISK
Sandwich: 1000+ ISK
Pasta/pizza: 2500/3000 ISK
Hoofdgerecht vlees/vis: 3900/5200 ISK

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade